вторник, 21 апреля 2015 г.

Турнир на английском языке

Межпредметное состязание на английском языке "Турнир Ньютона".

Что: Турнир Ньютона для школьников
Для кого: для учеников 5-8 классов
Где: Санкт-Петербург, Физико-математический лицей № 30, Васильевский Остров, ул. Шевченко, д. 23, корп. 2
Когда: 26 апреля, 17:00
Язык проведения: английский
Участие бесплатное, необходима регистрация.
Зарегистрироваться нужно до вечера четверга

Подробная информация http://www.londongates.org/kalendar/st-petersburg/nc-spb/
тел: 939-91-81

понедельник, 6 апреля 2015 г.

The Greenhouse Effect - Подготовка к проекту


The Greenhouse Effect.
текст с22-23 + свои дополнения
Цель этого проекта – подробно разобраться, что такое парниковый эффект и как он работает

Plan

План
Примеры текста
1a
Introduction:
         What is “climate”

c.22 – первый абзац

1b
         Climate changes
Unfortunately, recently the climate in many places has changed. Some specialists say that it is because of the greenhouse effect.
2
How the greenhouse effect works.
(рассказать и пояснить по картинке)
c.22 последний абзацСо слов “It works like this”.

3
People’s activity and the greenhouse effect
c23 – 1й-2й абзацы
4
Your own examples of climate changes.
(один пример – «как было раньше», другой пример – «как сейчас»)
Предлагаю несколько вариантов, как готовить эту часть
1.      Спросить у бабушек и дедушек, какие были зимы на их памяти. Сравнить с погодой сейчас.
2.      Взять исторические факты, например трамвай на Неве, ледяные дворцы на Неве, катание на коньках по каналам в Голландии …   
5
Conclusion
Взять часть информации из с.23 – последний абзац

7.04 - написать черновик
8.04 - найти доп. материалы п.4
9.04 - чистовик, выучить половину
10.04 - выучить всё
13.04 - подготовиться к представлению проектов, презентация

воскресенье, 5 апреля 2015 г.

Final Test - Preparation

ЛЕКСИКА: Задание "Прочитайте предложение и выберите слово, подходящее по смыслу"
№1Exercise 1   ,  Exercise 2  ,   Exercise 3  ,   Exercise 4



ГРАММАТИКА: Задание "Раскройте скобки и поставьте слова в правильную форму" 

Упражнения на все времена
Как делать задания?
Действия происходят по цепочке друг за другом - Past Simple
Действия происходят одновременно: однократное действие - Past Simple,
                                                                      длящееся действие - Past Continuous
Passive Voice - подлежащее само не совершает действие. Кто-то другой совершает действие над подлежащим.
Present Perfect
      I. 1) действие свершилось к настоящему моменту;
         2) результат виден;
         3) результат важен.
     II. Действие в незаконченный период времени.
     III. Present Perfect + for/since
Не забудьте про правила для косвенной речи и предложений c if/when.

Старые упражнения
№2: Exercise 1 (December)  ,  Exercise 2 (December)
Новые упражнения
№3: Exercise 1
№4: Exercise 2
№5: Exercise 3 
№6: Exercise 4 

Неправильные глаголы
№7: B-D ,  E-G  ,   H-M ,   P-S  ,   T-W

Местоимения
№8: Pronouns

If/When + Present Simple
После "if" нельзя использовать будущее время. Вместо будущего берем Present Simple 
№9: If/When exercises

Past Simple vs. Past Continuous
№10:  Past Continuous - Past Simple. Ex.1   ,     Past Continuous - Past Simple. Ex.2  

Reported Speech
№11: Правила построения предложений в косвенной речи
Новые упражнения:
№12:  Вопросы в косвенной речи
№13:  Все типы предложений

№14:Старые упражнения:
Exercise 1
Ответы к "Exercise 1" 

Exercise 2
Ответы к "Exercise 2" 

Exercise 3
Ответы к "Exercise 3" 

Passive Voice
Task 1
Task 2

Времена глагола, которые мы проходили во 2-5 классах
Present Simple
Present Continuous
Past Simple
Future Simple

№15:Present Perfect:
     already, just, ever, never, yet, for, since 1
     already, just, ever, never, yet, for, since 2
    "Напиши глагол в правильной форме"
     Present Perfect - Past Simple 1
     Present Perfect - Past Simple 2
     Present Perfect - Past Simple 3 
     "Выбери ответ"
     Present Perfect - Past Simple 4 
     Present Perfect - Past Simple 5  
 

СЛОВООБРАЗОВАНИЕ
№16:Exercise 1
№17:Exercise 2
№18:Exercise 3 


Adj + th N
warm – warmth
long – length
wide – width
strong – strength  

V + able Adj
imagine – imaginable
respect – respectable
read – readable
break – breakable
move – movable
change – changeable
forget – forgettable – forgetful
count – countable - uncountable

Adj + ness N
white – whiteness
happy-happiness 
ill – illness
polite – politeness
weak – weakness
dark – darkness
fresh – freshness
ugly – ugliness

N + ful / less Adj
care – careful – careless – carefully
peace – peaceful
use – useful – useless
colour - colourful
wonder - wonderful
beauty - beautiful
V + tion N
compete - competition
decorate - decoration

Prefix un-
unkind
unhappy
unfriendly
unfortunately
uneasy
unimportant
unfinished
uncountable
uncomfortable

Adj + ly Adv
serious – seriously
definite – definitely
regular – regularly
polite – politely
kind – kindly  
quiet – quietly 

 Other word families
explore – explorer – exploration
collect – collector – collection
translate – translator – translation
travel – traveller

discover – discoverer – discovery
nation – national – nationality
industry – industrial 
breath – to breathe
possible – impossible
danger – dangerous

пятница, 20 марта 2015 г.

Shopping: Nowadays and Before


Shopping nowadays
Shopping before
Big supermarkets
Small shops
Prices are different in different shops.
Prices in all shops of the whole country were the same. (were fixed).
We can pay in cash or by a credit card.
They paid only in cash. There were no credit cards.
Many shops have their names.
Most of the shops didn’t have special names.
1.    Food is packed in plastic bags.
2.    Packing can be made by customers themselves.
1.    Food was wrapped in paper.
2.    Only workers of the shop could do it.
Calculators are used for counting.
Counting frames were used for counting.


среда, 11 марта 2015 г.

Shopping for Food

Shopping for food
Nowadays most people do their shopping at the supermarkets. However, some time ago there used to be few supermarkets, and customers used to buy their food in small shops. First I will tell you a story about the past, then – about my own shopping expedition.
Well, a story of a woman at the butcher’s shop. One day Mary took her shopping list and went to the butcher’s. She said: “Hello! Two pounds of sausages, please, and some best pork.” The butcher cut off some sausages and wrapped them first in white and then in brown paper. Then he said: “And I have a very nice piece of pork here. Have a look.”
“That looks very good. How much is it?”
“Well, four pounds. So, that comes to eight pounds with the sausages. Is that all right?”
“Yes, thank you.”
“Anything else?” the butcher said hopefully.
“Not today. Thank you very much.”
The man tied up the parcel and gave it to Mary.
 [можно вставить еще, чтобы было слово “change”]

This is what shopping was like before. Now I will tell you what shopping is like in my family. My mother, father and I usually go to supermarket [NAME]. First, we visit greengrocer’s department where we usually choose a kilo of red apples, half a kilo of fresh tomatoes, a small container of green vegetables, etc. Then we walk to the dairy department and take a bottle of milk, a carton of sour cream, four or six cartons of yoghurt, a piece of cheese and … . After that we go to … . Finally, we visit … .
After we have chosen everything what we need, we pay for the food and go home.


Conclusion

понедельник, 2 марта 2015 г.

Word Formation -able, -ness; -ful / -less, -ly, -al

суффиксы -able, -ness

    V + -able = Adj    (respect - respectable)
 Adj + -ness = N       (polite - politeness)

 суффиксы -full/-less, -ly, al

    N + -full / -less = Adj           (use - useful - useless)
 Adj + -ly = Adv (наречие)       (polite - politely)
    N + -al = Adj                       (use - useful - useless)